Kusten är klar.

Hoppsan, har allt varit lite slö på att uppdatera. Helgen på Gold Coast var underbar. Direkt efter skolan tog jag bussen in till Brisbane för att därifrån hoppa på tåget mot kusten. Det tog nästan tre timmar från dörr till dörr. Tre timmars problemfritt resande, jag är så stolt över mig själv. Även om det mest handlade om att bara sitta ner och låta sig transporteras tyckte jag att det var en stor merit att kunna cruisa runt i ett främmande land. Dagen till ära var Feliz host mum's födelsedag, så när jag äntligen kom fram till huset var det fullt med folk där. Det låter kanske lite skumt, men även om det var ett 41-årkalas var det mycket roligt.

Lördag morgon var himlen alldeles täckt med moln. Det första jag gjorde när jag vaknade var att titta ut genom fönstret och det tog mig seriöst flera sekunder innan jag förstod varför himlen var vit. Jag hade smått glömt bort att moln existerar. Jag och Felix kände oss helt handikappade när solen inte sken. Vad kunde man göra när det var dåligt väder? Som tur var klarnade det upp någon timme efter att vi hade vaknat (läs jag vaknat och bestämt att det var dags för Felix att vakna också. Stackarn.) och dagens plan blev att dra till Surfers Paradise. Där chillade vi på stranden, strosade runt på main gatorna och käkade lunch. Jag lyckades bränna min rygg sådär överdrivet turistigt mycket, och hade till och med stora problem med att sova för att det gjorde så ont. Amatör, Selina. Jag gillade Surfers. Kontrasten mellan strandstrandstrand och höghus var ascool. Det är ett av de ställena du måste besöka, även om det är väldigt mycket turister där. Nästan bara faktiskt. Men det var hysteriskt kul att vara i vattnet när det var stora vågor överallt. Jag var bara tvungen att fnissa efter varje våg för att det var så skoj.

På kvällen mötte vi upp Felix vänner, internationella nästan hela bunten, på stranden Broad Beach. Mycket nice. Var en udda erfarenhet att vara runt så mycket olika nationaliteter på samma gång. Sverige, Italien, Brasilien, Tyskland, Finland, Serbien, Australien, Portugal. Ibland började folk prata på sitt eget språk, vilket gjorde det snäppet svårare att hänga med i konversationen. Men som sagt, mycket rolig kväll!

Söndagen var dagen då jag prövade surfing, som jag skrev om tidigare. Vi hängde på en strand vid namn Burleigh med de flesta internationals från gårdagen ända tills jag behövde återvända till mina delar av Australien. Jag gillade verkligen surfing, även om blåmärkena fortfarande är kvar. Gold Coast är ett ställe jag definitivt tänker komma tillbaka till under året här. Det är någonting med atmosfären där som bara är hur skönt som helst. Åker ni till Australien - go there!

Det var både kul och konstigt att träffa en svensk. Vi snackade engelska hela tiden, men om det var ett ord någon av oss inte visste var det så mycket lättare att säga det på svenska. Så när jag kom tillbaka till skolan på måndag kändes det som om engelskan fått sig en smäll. Det var en riktigt konstig känsla att komma tillbaka hem. Hem. Komma tillbaka till vardagen. Hade lite filosofiska tankar där den första dagen efter helgen. Komma hem var förresten inte det lättaste. Jag hade fem minuter mellan tåget till Brisbane och bussen till Capalaba så jag behövde rusa mellan stationerna. Väl där visste jag inte om jag hade missat bussen eller inte, så jag tog mig en titt på tidtabellen och konstaterade att den här bussen var den sista. Just när jag vände mig om såg jag min buss lämna stationen. Fuck. Efter en del förvirring lyckades jag hitta ett tåg som gick till en närliggande förort, så slutet gott allting gott men det var en tid där när jag var mycket förvirrad.

   
Surfers paradise. Stranden sträckte sig hur långt som helst. Det såg smått overkligt ut med strand och höghus, på ett positivt sätt. Btw, RIP mina shorts. De gick sönder totalt under denna helg och jag sörjer fortfarande. Mamma kan du komma hit och laga dem för jag har absolut ingen aning om hur. De är kaos.

   
Burleigh, stranden vi spenderade söndagen på. Kändes mera äkta än Surfers paradise, som förövrigt är höghusen man ser längst bort på den här bilden. Allt det emellan och bortom det är strand. Soft.

   
Amelie, från Tyskland och Felix som är taskigt solbränd redan. Och jag som tyckte att jag börjat bygga på brännan min ordentligt. Icke. Såg precis att fotbollen är med på bilden. Denna boll var den första fotbollen jag sett i Australien. Alla har mystiska rugbybollar som har sin egen vilja och studsar helt ologiskt och tycker att soccer är en gay sport. Det är ju trots allt bara den största sporten i världen. 

   
Skyskrapan är en av världens högsta byggnader, finnes i Surfers. Konstverket till höger var min omänskligt goda glass som jag åt på Burleigh beach. Det glasstället var helt galet. Man fick välja massa spännande saker att ha i glassen och så mixade de ihop allt. Jag hade nutella, cookie dough och hallon i min. Underbart.

IMORGON HAR JAG MIN DRAMA PERFORMANCE OCH JAG ÄR SÅ GALET NERVÖS ATT HELA DENNA MENING MÅSTE SKRIVAS MED STORA BOKSTÄVER! OCH JAG HAR SKÄL NOG ATT VARA NERVÖS FÖR JAG HAR ETT DANSSOLO OCH SKA GRÅTA TRE GÅNGER NÄR JAG GÖR MIN SCEN SOM MEDEA. NERVOSITET. DET ÄR HELT GALET VAD MYCKET PIRR SOM FJANTAR SIG I MIN MAGE JUST NU. HOPPAS DET GÅR BRA. OCH BARA SÅ NI VET ÄR DET PSYSICAL THEATRE VILKET INNEBÄR ATT VI GÖR MASSA MYSTISKA SAKER OCH KOMMER HA VITA ANSIKTEN MED RÖTT SOM FADEAR IN I DET HELA. NERVIGT VÄRRE.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0